نورپردازی و روشنایی

آشنایی تاریخچه صنایع روشنایی در ایران

آشنایی تاریخچه صنایع روشنایی در ایران
آشنایی تاریخچه صنایع روشنایی در ایران

در این مطلب به سیر تکامل و پیشرفت صنعت روشنایی در ایران از زمان ورود برق به صورت مختصر پرداخته ایم .

 

اولین کارخانه تولید روشنایی!

کارخانه چراغ گاز

اولین مکان تولید روشنای در ایران کارخانه چراغ گاز در تهران ، که این کارخانه ارمغان سفر ناصرالدین شاه به اروپا بود 

تکنولوژی این کارخانه بدین صورت بود که  روشنایی از طریق سوختن گاز کاربیت درون فانوسهای روی دیوارها در طول خیابان ناصری تامین میشد.

فانوس ها به وسیله لوله کشی که مبدا آن دیگ های بزرگ درون کارخانه بودن تامین انرژی میشدند. 

عصرها شیر دیگ های بزرگ درون کارخانه باز میشد و گاز درون لوله ها جریان پیدا میکرد و زمان عده ای با میله های بلند مشتعل فانوسها را روشن میکردند.

در این زمان در ایران هنوز خبری از لامپ و برق نبود.

 

 

از لامپ الکتریکی تا لامپ LED!

تهران تا سال  فاقد برق بود تا اینکه مظفرالدین شاه اولین کارخانه چراغ برق را در ایران راه اندازی کرد.

کارخانه مولد برق  از یک ماشین بخار پیستونی با سه دیگ و سوخت زغال سنگ تشکلی شده بود

اولین کارخانه برق ایران

برق جانشین گاز شد!

در آن زمان مصرف برق منحصر به تامین روشنایی معابر بود. بدین ترتیب برخی از خیابان های تهران روشن شدند!

شگفتی این عمل آنقدر زیاد بود که غروب ها مردم آن زمان جمع می شدند و این رویداد را ساعت ها تماشا می کردند.

اولین کارخانه لامپ سازی در سال 1343 و با ظرفیت تولید 8 میلیون لامپ معمولی و 3 میلیون لامپ فلورسنت در شهر صنعتی قزوین، با همکاری شرکت اوسرام آلمان ، فیلیپس هلند و بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسید.

چراغ خورشیدی طرح دوربین مدار بسته مدل JD-2178T

تومان392.000
پروژکتور دوربینی خورشیدی مدل JD-2178T از سری چراغ های خورشیدی طرح دوربین مدار بسته می باشد. این چراغ ها دارای 77 ال ای دی SMD می باشد که انرژی خود را از طریق دو باتری تعبیه شده درون آن تامین میکنند. دو باتری 18650 درون محصول انرژی خود را به واسطه پنل خورشیدی تعبیه شده روی محصول تامین می کند. به واسطه تامین انرژی از باتری 3.7 ولتی می توان به آسودگی در فضای بیرونی و در معرض رطوبت و باران استفاده کرد. بنابراین محصول هیچ نیاز به سیم کشی و برق ندارد و انرژی خود را از نور تامین میکند. همچنین پروژکتور دارای RIP sensor + CDDS Night sensor  می باشد و می تواند به صورت خودکار در شب روشن شود . سنسور حرکتی تعبیه شده روی چراغ تا فاصله 5 متری را پوشش می دهد و نحوه عملکرد آن در ادامه اشاره شده است. نحوه روشن و خاموش محصول به وسیله دکمه تعبیه شده یا کنترل همراه محصول می باشد. برد کنترل حدودا تا 7 متر می رسد. این محصول سه حالت روشنایی دارد که با کنترل یا دکمه آن تغییر پیدا می کند.
  • حالت اول: که با یک بار فشار دادن دکمه یا MODE 1 روی کنترل فعال می شود که در هنگام شب و تاریکی با حرکت اجسام در مقابل آن چراغ روشن می شود(با تمام ظرفیت روشنایی)
  • حالت دوم: دو بار فشار دکمه یا دکمه MODE 2 روی کنترل که هنگام شب با 30 درصد ظرفیت به صورت دائم روشن می شود و با حرکت اجسام با تمام ظرفیت خود روشن می شود.
  • حالت سوم: سه بار فشار دکمه یا MODE 3 روی کنترل که در این حالت سنسور حرکتی غیرفعال شده و در هنگام شب با 60 درصد ظرفیت پروژکتور به صورت دائم روشن می ماند.
این پروژکتور با هر بار شارژ کامل برای مثال در حالت سوم یا MODE 3 (بین 6 – 8 ساعت)  می تواند تا 6 ساعت در زمان نیاز شما روشن بماند. ارتفاع پیشنهادی برای نصب این پروژکتور بین 2 تا 5متر است. این پروژکتور ابعاد  20 در 17 را داراست و این محصول قادر به چرخش 360 درجه می باشد. درون جعبه محصول خود چراغ، پیچ جهت نصب، کنترل، چایه و برگه راهنما به زبان انگلیسی تعبیه شده است.

حضور لامپ های فلورسنت در صنعت روشنایی منجر به کاهش هزینه های روشنایی شد. در سال های اخیر ورود منابع ال ای دی انقلاب دیگری در صنایع روشنایی به وجود آورد به طوری که هزینه های روشنایی را به حداقل رساند و باعث کاهش آثا تخریبی بر روی محیط زیست است.

چراغ های LED از جدیدترین تکنولوژی های صنایع روشنایی در دنیا به حساب می آید که علاوه بر حذف مضرات سلامتی و زیست محیطی به کاهش مصرف برق نیز کمک شایانی نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *